NBS Nordic

NBS Nordic - Udnytter I det digitale potentiale?

Det danske byggeri bliver hele tiden mere digitalt, men det foregår i forskellige tempi, og derfor er der flere, der ikke opnår det fulde potentiale af de digitale muligheder.

Det danske byggeri bliver hele tiden mere digitalt, men det foregår i forskellige tempi, og derfor er der flere, der ikke opnår det fulde potentiale af de digitale muligheder.

Udnytter I det digitale potentiale?

Det danske byggeri bliver hele tiden mere digitalt, men det foregår i forskellige tempi, og derfor er der flere, der ikke opnår det fulde potentiale af de digitale muligheder. For at arbejde digitalt er det ikke blot at sætte strøm til de processer, der tidligere var analoge. Det er ikke digitalt at arbejde i Word og Excel og sende dokumenter frem og tilbage via e-mail.

I princippet bygger vi de samme huse, som vi altid har gjort, og derfor er der mange, der vælger at gøre som de plejer. Men kravene til dokumentation i byggebranchen er blevet skærpet i løbet af de seneste år. Der er dokumentationskrav vedrørende brand og lyd, og senest er bæredygtighed i forhold til et byggeris livscyklus blevet et område, der kræver dokumentation i form af LCA-beregninger på materialer. Kravene om, hvad der skal dokumenteres, skærpes i 2025 og igen i 2027, og i vores branche er 2025 relevant at forholde sig til lige nu.

Spar tid med digitale hjælpemidler

For de fleste i den danske byggebranche er BIM blevet et dagligt arbejdsredskab til design, konstruktion og styring af produktionen ved et byggeprojekt. Med BIM løser man bare ikke de udfordringer, der blandt andet følger med LCA, hvor det blandt andet handler om at binde leverancerne sammen i højere grad end tidligere.

Der har hidtil været tre ben i et byggeprojekt: tilbudslisterne, beskrivelserne af byggeriet og modellen, og med LCA-beregningerne er der kommet et fjerde ben til. Dokumentation er tidskrævende, men det er ikke ensbetydende med, at man som rådgiver blot kan sætte prisen op over for bygherren. Derfor er det en god idé at komme i gang med at digitalisere processerne. Hvis man løser opgaven smartere med de digitale muligheder, der findes, er der meget at hente tidsmæssigt, da det bliver lettere at indhente de nødvendige data og dele projektet blandt alle involverede. Det giver samtidig den fordel, at der ikke er tvivl om, hvor vidt det altid er det opdaterede projekt man ser på.

Få adgang til informationerne

Men hvordan kommer man så i gang med at arbejde digitalt smartere?

Som med alle andre beslutninger er det klogt at se på, hvilke værktøjer, der understøtter den digitale proces bedst. Som rådgiver er det klogt at overveje, hvor meget af processen man selv skal tage sig af, og hvor meget der sker i samspil med producenterne.

LCA-beregninger kræver adgang til produktinformationer med beskrivelse af de valgte produkter. Det er muligt at få med digitale løsninger, hvor producenter stiller deres produkter til rådighed med de relevante informationer samtidig, er der er mulighed for at sparre mellem rådgiver og producent. Med den rigtige digitale løsning har rådgiveren altid adgang til de seneste opdateringer og produkter på markedet uden selv at skulle indhente informationerne fra projekt til projekt.

Vi har set på, hvad der er nødvendigt for et projekt, så man som rådgiver, ikke laver mere end der er behov for. Der er tid og dermed penge at spare ved at vælge den rigtige digitale vej fra begyndelsen frem for at arbejde med halve løsninger.

Husk det menneskelige aspekt

Al ny teknologi bliver ofte hurtigere adopteret af de unge nyuddannede end af de erfarne rådgivere. Derfor er det vigtigt i rådgivningsvirksomhederne og den øvrige byggebranche at se på kompetencerne i virksomheden.

Man kan købe mange digitale løsninger, men vi ved alle, at det tager tid at implementere dem i dagligdagen, særligt hvis der er modstand eller manglende viden om, hvordan man benytter en ny løsning. Og i en tid, hvor behovet for at arbejde på tværs mellem de forskellige ekspertområder er stort, er det væsentligt, at alle kommer med på den digitale udvikling.

Det er en udfordring, som alle er nødt til at tage alvorligt, og da kravene til byggeprocessen ikke venter, er det nu, I skal i gang – også med kompetenceudvikling. Der er forskellige kulturer inden for de forskellige rådgivningsfag. Nogle er mere vant til at arbejde på tværs af kompetencer og faglighed end andre. Men det vil kunne betale sig at sikre, at alle bliver opgraderet til at arbejde digitalt på nye måder.

De nyuddannede kan lære af de ældres erfaringer, og omvendt kan de erfarne lære af de unges digitale tilgang og arbejdsform. Så hvis man får skabt en god samarbejdsform på tværs, og samtidig sørger for, at alle er uddannede til at bruge de digitale løsninger, er man godt i på vej.

De, der kommer først i gang, opnår de største gevinster i den digitale transformation.

Endnu ikke bruger på NBS Nordic? - udfyld formularen nedenfor og bliv kontaktet af vores specialister og hør mere.