NBS Nordic

API - og hvad så?

Du har måske allerede hørt ordet ”API”, men hvad er det egentlig og endnu vigtigere, hvordan kan du og din virksomhed udnytte det? I dette blogindlæg vil vi bl.a. prøve at besvare ovenstående spørgsmål samt give eksempler på, hvad man kan bruge NBS Nordics åbne API til.

Application programming interface

Uden at gå alt for meget ned i de tekniske detaljer, så findes der praktisk forskellige metoder og formater hvorpå software kan udveksle data. Indenfor cloud-løsninger (SaaS) er det meget almindeligt at systemerne snakker sammen via en såkaldt REST-protokol, og at data bliver udvekslet i JSON formatet. Hvis du vil vide mere om teknikken, så vil et par Google søgninger på REST og JSON hurtigt kunne få dig godt videre.

Menneske kommunikerer med software

Menneske kommunikerer med software
Software kommunikerer med softwareSoftware kommunikerer med software

Som du nok allerede har gættet, så står API for Application Programming Interface. Kort fortalt er det konceptet når software skal kommunikere med noget andet software. Som illustreret ovenfor så kommunikerer mennesker typisk med programmer/applikationer igennem et grafisk interface. Det kan et stykke software ikke, men derimod kan den sende eller modtage data.

Fordelene for dig og virksomheden

Set fra et ikke-teknisk synspunkt kan der være mange fordele, ved at anvende API’er. For virksomheder i byggebranchen har vi udpeget og fremhævet – hvad vi mener – de største gevinster:

Fordel #1 – Integrationer

Det giver måske lidt sig selv, men med API kan man pludselig få nye systemer til at ”snakke” sammen. Konkret betyder det, at i stedet for at skulle lede efter specifik information i to systemer, kan man nu nøjes med at kigge ét sted.

Integrationer med andre systemer kan pludselig skabe nye flows og processer, som tidligere ikke var muligt, eller som tidligere var for tidskrævende.

Fordel #2 – Forskellige interesser/personligt

Dine behov og syn på data er typisk afhængig af din rolle og ansvar i virksomheden eller projektet. Fx er det sjældent de samme data, som lederen og projektmedarbejderen er interesserede i. Et API kan differentiere i henhold til hvilken rolle brugeren har, så selvom begge roller benytter samme system, så er det forskellige data, som der bliver udvekslet.

Vi vil sidst i dette blogindlæg give konkrete eksempler på dette.

Fordel #3 – Automatisering af processer

Som tidligere nævnt kan man via API både sende og modtage data. Dvs. i stedet for fx manuelt at gemme dine mails og uploade dem til et CRM, vil et API kunne automatisere dette. Konkret ville e-mailen i stedet blive sendt via API’et til CRM’et.

Brug af NBS Nordics åbne API

Hos NBS Nordic har vi et åbent API. Det er åbent, fordi alle oprettede brugere kan tilgå og anvende API’et. Det er næsten kun fantasien (og den tekniske formåen), som sætter begrænsningen for, hvad du kan bruge API’et til. Oplagte integrationer med NBS Nordic kunne være: CRM, FM/drift, økonomi, backup, BI m.fl.

Vi har selv udnyttet API’et til integrationerne med 3D/BIM-model i Autodesk Revit og økonomien (BIM 5D) i Sigma Estimates. I princippet kunne hvem som helst med de rette tekniske kompetencer have lavet det samme. Vi har valgt selv at udgive dette, da det – udover at skabe flere muligheder med NBS Nordic – også er relativt fastlagt, hvad formålet er. Sagen er en hel anden, når vi fx taler om statistik. Som tidligere nævnt kan det være meget forskelligt, hvad man vil se, og hvordan man vil sætte sine dashboards op. Derfor har vi lavet en support-artikel om, hvordan man kan integrere med Microsoft Power BI.

Lad os høre fra dig

Vi tror på, at API’er er kommet for at blive, og de vil med tiden kun blive en endnu mere naturlig del af BIM, digitalisering og tekniske løsninger. Man vil ikke længere være begrænset eller have sine data ”låst inde”.

Har du allerede brugt API’et eller har en god ide, så hører vi meget gerne fra dig. Ligeledes er du altid velkommen til at kontakte os for hjælp til brugen af API’et, eller hvis der er nogle nye API-udtræk, du mangler.